Hulp bij jouw omvormer
We helpen je graag met vragen over je zonnepanelen, van handleidingen tot storingen. 365zon werkt met diverse omvormers en systemen. Op deze pagina vind je alle info over jouw installatie!
We helpen je graag met vragen over je zonnepanelen, van handleidingen tot storingen. 365zon werkt met diverse omvormers en systemen. Op deze pagina vind je alle info over jouw installatie!
Bij een verhuizing of het wisselen van provider kan de omvormer de internetverbinding verliezen. Gelukkig kun je dit eenvoudig zelf oplossen met behulp van onze handleidingen. Klik op de onderstaande link om de juiste handleiding te vinden en je omvormer opnieuw te verbinden met het internet.
Monitoring en wifi handleidingenZonnepanelen wekken stroom op. Stroom kennen we in twee varianten, DC en AC stroom. De zonnepanelen wekken DC stroom op, echter de apparatuur (zoals een koelkast) in een woning verbruikt AC stroom. De stroom moet dus worden omgevormd, hiervoor gebruiken we een omvormer.
In de basis is een micro omvormer hetzelfde als een 'normale' omvormer. Het verschil is dat een micro omvormer wordt toegepast direct achter het zonnepaneel. Ieder zonnepaneel wordt dan voorzien van een micro omvormer. Dit maakt het zonnepanelensysteem parallel geschakeld.
Bij een centrale omvormer wordt er ergens in de woning op een centraal punt een omvormer geplaatst die de stroom van alle panelen samen tegelijkertijd omvormt. Dit maakt het zonnepanelensysteem serieel geschakeld.
Dat kan zeker! De omvormer van het zonnepanelensysteem kan in verbinding worden gebracht met internet. Dit kan via de WIFI of met een 4G oplossing. Wij zorgen er vervolgens voor dat het systeem wordt gekoppeld aan een e-mailadres, via dit e-mailadres kan je de prestatie van de zonnepanelen volgen.
Ook is dit voor ons erg belangrijk! Met deze koppeling kunnen wij namelijk ook storingen herkennen.
Is er een gevaarlijke situatie?
Neem dan direct contact op met onze klantenservice. Geopend van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 17:00.
Geen spanning op mijn aardlekautomaat
Een aardlekautomaat kun je herkennen aan de testknop (T) in combinatie met de vermelding van 16A.
Heb je geen spanning dan is warschijnlijk ee naardlekautomaat uitgeschakeld. De bedieningsknop staat dan in de 0-stand.
Geen spanning op mijn aardlekschakelaar
Een aardlekschakelaar kun je herkennen aan de testknop (T) in combinatie met de vermelding van 40A of 63A.
Is deze volledig uitgeschakeld, voer dan de volgende handelingen uit:
Blijft de installatie ook bij ingeschakelde aardlekschakelaar spanningsloos, dan het energiebedrijf inschakelen.
Wat te doen bij een storing?
Maak een foto van de groepenkast en van de omvormer en mail deze naar service@365zon.nl of stuur de foto (en je postcode en huisnummer) via Whatsapp naar ons telefoonnummer 085 3037260.
Waarom moet ik een foto van mijn groepenkast maken bij een storing?
Aan de hand van die foto kunnen we beoordelen hoe we de storing zo snel mogelijk voor je op kunnen lossen.
Staat de schakelaar van de zonnepanelen (met PV sticker) omlaag?
Zet deze dan omhoog en check bij de omvormer of de storing verholpen is.
Registratie opgewekte energie
De omvormer registreert hoeveel stroom er wordt opgewekt met de zonnepanelen.
Op de (slimme) meter en op de jaarafrekening lees je af hoeveel stroom er wordt teruggeleverd.
Het verschil tussen de opgewekte en teruggeleverde stroom heb je direct in huis verbruikt, stroom zoekt namelijk de weg van de minste weerstand. De direct verbruikte stroom heb je niet in hoeven kopen bij de energieleverancier.
Op de site van de consumentenbond vindt u een aantal rekenvoorbeelden en meer uitleg: https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/salderen-en-terugleververgoeding-zonnepanelen
Tip: donkere dagen
Is er weinig zon? Dan is het goed mogelijk dat je geen stroom of minder stroom teruglevert. Er is minder productie en de stroom die je opwekt gebruik je waarschijnlijk (grotendeels) zelf in huis.
Staat je vraag er niet bij of wil je liever telefonisch overleggen? Dat kan, neem gerust contact met ons op!
Service & contact