Hulp bij jouw omvormer

Graag helpen we je verder met alle vragen over jouw zonnepanelen installatie. Dus vragen over handleidingen, de monitoring, storingen en meer, je vindt het hier!

365zon installeert zonnepanelen waarbij er gebruik wordt gemaakt van verschillende merken omvormers en systemen. Maar, hoe zat het ook alweer en zijn er handleidingen? Met dat soort vragen helpen we je uiteraard graag verder. Via deze pagina kom je alles te weten over je zonnepanelen systeem en omvormer.

Algemene vragen over onze systemen

  • Wat is een omvormer?

    Zonnepanelen wekken stroom op. Stroom kennen we in twee varianten, DC en AC stroom. De zonnepanelen wekken DC stroom op, echter de apparatuur (zoals een koelkast) in een woning verbruikt AC stroom. De stroom moet dus worden omgevormd, hiervoor gebruiken we een omvormer.

    Lees meer over omvormers
  • Wat is het verschil tussen een omvormer en een micro omvormer?

    In de basis is een micro omvormer hetzelfde als een 'normale' omvormer. Het verschil is dat een micro omvormer wordt toegepast direct achter het zonnepaneel. Ieder zonnepaneel wordt dan voorzien van een micro omvormer. Dit maakt het zonnepanelensysteem parallel geschakeld. 

    Bij een centrale omvormer wordt er ergens in de woning op een centraal punt een omvormer geplaatst die de stroom van alle panelen samen tegelijkertijd omvormt. Dit maakt het zonnepanelensysteem serieel geschakeld.

  • Kan ik de prestatie van de zonnepanelen monitoren?

    Dat kan zeker! De omvormer van het zonnepanelensysteem kan in verbinding worden gebracht met internet. Dit kan via de WIFI of met een 4G oplossing. Wij zorgen er vervolgens voor dat het systeem wordt gekoppeld aan een e-mailadres, via dit e-mailadres kan je de prestatie van de zonnepanelen volgen.

    Ook is dit voor ons erg belangrijk! Met deze koppeling kunnen wij namelijk ook storingen herkennen.

  • Wat te doen bij een storing?

    Is er een gevaarlijke situatie?

    Neem dan direct contact op met onze klantenservice. Geopend van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 17:00.

     

    Geen spanning op mijn aardlekautomaat

    Een aardlekautomaat kun je herkennen aan de testknop (T) in combinatie met de vermelding van 16A.

    Heb je geen spanning dan is warschijnlijk ee naardlekautomaat uitgeschakeld. De bedieningsknop staat dan in de 0-stand. 

    • Nadat de storing is opgeheven, kan de schakelaar weer ingeschakeld worden (I-stand)
    • Schakelt de aardlekautomaat na inschakeling weer uit, neem dan contact op met onze klantenservice.

     

    Geen spanning op mijn aardlekschakelaar

    Een aardlekschakelaar kun je herkennen aan de testknop (T) in combinatie met de vermelding van 40A of 63A.

    Is deze volledig uitgeschakeld, voer dan de volgende handelingen uit:

    • Schakel alle groepen uit die door de betreffende aardlekschakelaar zijn beveiligd.
    • De uitgevallen aardlekschakelaar weer inschakelen. 
    • Dan de groepsschakelaars éen voor één weer inschakelen.
    • Als bij het inschakelen van een groep de aardlekschakelaar weer uitvalt, dan dient deze groep uitgeschakeld te blijven, waarna de aardlekschakelaar weer wordt ingeschakeld. 
    • De defecte groep of elektrisch apparaat dat is aangesloten op deze groep, dient door een installateur te worden gerepareerd. Gaat het om de zonnepanelengroep, neem dan contact op met onze klantenservice.

    Blijft de installatie ook bij ingeschakelde aardlekschakelaar spanningsloos, dan het energiebedrijf inschakelen. 

     

    Wat te doen bij een storing?

    Maak een foto van de groepenkast en van de omvormer en mail deze naar service@365zon.nl of stuur de foto (en je postcode en huisnummer) via Whatsapp naar ons telefoonnummer 085 3037260.

    Waarom moet ik een foto van mijn groepenkast maken bij een storing?
    Aan de hand van die foto kunnen we beoordelen hoe we de storing zo snel mogelijk voor je op kunnen lossen.

    Staat de schakelaar van de zonnepanelen (met PV sticker) omlaag?

    Zet deze dan omhoog en check bij de omvormer of de storing verholpen is.

  • Mijn slimme meter geeft een andere opbrengst aan dan mijn app, hoe kan dat?

    Registratie opgewekte energie

    De omvormer registreert hoeveel stroom er wordt opgewekt met de zonnepanelen.

    Op de (slimme) meter en op de jaarafrekening lees je af hoeveel stroom er wordt teruggeleverd

    Het verschil tussen de opgewekte en teruggeleverde stroom heb je direct in huis verbruikt, stroom zoekt namelijk de weg van de minste weerstand. De direct verbruikte stroom heb je niet in hoeven kopen bij de energieleverancier.

    Op de site van de consumentenbond vindt u een aantal rekenvoorbeelden en meer uitleg: https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/salderen-en-terugleververgoeding-zonnepanelen

    Tip: donkere dagen
    Is er weinig zon? Dan is het goed mogelijk dat je geen stroom of minder stroom teruglevert. Er is minder productie en de stroom die je opwekt gebruik je waarschijnlijk (grotendeels) zelf in huis.

Kies hieronder jouw omvormer merk

Vragen? Neem contact met ons op!

Staat je vraag er niet bij of wil je liever telefonisch overleggen? Dat kan, neem gerust contact met ons op!

Service & contact