Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over de (toekomstige) installatie, monitoring of service van uw zonnepanelensysteem? Kijk dan hieronder voor de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen, neem gerust contact met ons op.

Service

  • Hoe werken zonnepanelen?

    Een van de meest gestelde vragen bij 365zon is: hoe werken zonnepanelen? Het is namelijk best een ingewikkeld proces om daglicht om te zetten in energie waarmee je bijvoorbeeld je smartphone kunt opladen. In de basis is het zo dat zonnepanelen cellen bevatten die reageren op licht. Die beweging (energie) kun je omzetten in stroom en door een omvormer te gebruiken wordt die stroom geschikt voor het net. Wil je meer weten?

    Hoe werken zonnepanelen precies?
  • Voordelen zonnepanelen

    Groene stroom opwekken kent natuurlijk de nodige voordelen. Zonnepanelen leveren je gratis energie door daglicht om te zetten in stroom. Samen met een warmtepomp en andere duurzame maatregelen zoals een waterbesparende kraan, kun je dan voor een mooie besparing op je energieverbruik zorgen. De voordelen van zonnepanelen van 365zon zijn overigens niet alleen financieel, ook draag je natuurlijk je steentje bij aan een beter milieu. Je maakt dan namelijk veel minder gebruik van fossiele brandstoffen!

  • Hoe meld ik mijn systeem aan op energieleveren.nl?

    Je zonnepanelensysteem aanmelden op energieleveren.nl
    1. Surf naar www.energieleveren.nl.
    2. Vul je adresgegevens en de laatste 6 tekens van uw meternummer in.
    3. Vul je contactgegevens in en verifieer je e-mailadres.
    4. Vul de gegevens van uw zonnepanelen in (je kan deze terug vinden op het schouwrapport).

    Ben je een woningbouw klant? Dan verzorgen wij de aanmelding. Toch nog vragen, neem gerust contact op met onze klantenservice via 085 303 72 60.

  • Mijn slimme meter geeft een andere opbrengst aan dan mijn app, hoe kan dat?

    Registratie opgewekte energie

    De omvormer registreert hoeveel stroom er wordt opgewekt met de zonnepanelen.

    Op de (slimme) meter en op de jaarafrekening lees je af hoeveel stroom er wordt teruggeleverd

    Het verschil tussen de opgewekte en teruggeleverde stroom heb je direct in huis verbruikt, stroom zoekt namelijk de weg van de minste weerstand. De direct verbruikte stroom heb je niet in hoeven kopen bij de energieleverancier.

    Op de site van de consumentenbond vindt u een aantal rekenvoorbeelden en meer uitleg: https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/salderen-en-terugleververgoeding-zonnepanelen

    Tip: donkere dagen
    Is er weinig zon? Dan is het goed mogelijk dat je geen stroom of minder stroom teruglevert. Er is minder productie en de stroom die je opwekt gebruik je waarschijnlijk (grotendeels) zelf in huis.

  • Alle informatie over mijn Goodwe omvormer

    Werkt de Wifi connectie met de Goodwe omvormer niet meer of brandt er een lampje, lees hierover meer op onze Goodwe pagina

    Goodwe
  • Alle informatie over mijn Solaredge omvormer

    Werkt de Wifi connectie met de SolarEdge omvormer niet meer of brandt er een lampje, lees hierover meer op onze Solaredge pagina

    SolarEdge
  • Alle informatie over mijn Growatt omvormer

    Werkt de Wifi connectie met de Growatt omvormer niet meer of brandt er een lampje, lees hierover meer op onze Growatt pagina

    Growatt
  • Alle informatie over mijn Enphase systeem

    Werkt de Wifi connectie met de Enphase systeem niet meer of brandt er een lampje, lees hierover meer op onze Enphase pagina.

    Enphase

Meterkast

  • Wat te doen bij een storing?

    Is er een gevaarlijke situatie?

    Neem dan direct contact op met onze klantenservice. Geopend van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 17:00.

     

    Geen spanning op mijn aardlekautomaat

    Een aardlekautomaat kun je herkennen aan de testknop (T) in combinatie met de vermelding van 16A.

    Heb je geen spanning dan is warschijnlijk ee naardlekautomaat uitgeschakeld. De bedieningsknop staat dan in de 0-stand. 

    • Nadat de storing is opgeheven, kan de schakelaar weer ingeschakeld worden (I-stand)
    • Schakelt de aardlekautomaat na inschakeling weer uit, neem dan contact op met onze klantenservice.

     

    Geen spanning op mijn aardlekschakelaar

    Een aardlekschakelaar kun je herkennen aan de testknop (T) in combinatie met de vermelding van 40A of 63A.

    Is deze volledig uitgeschakeld, voer dan de volgende handelingen uit:

    • Schakel alle groepen uit die door de betreffende aardlekschakelaar zijn beveiligd.
    • De uitgevallen aardlekschakelaar weer inschakelen. 
    • Dan de groepsschakelaars éen voor één weer inschakelen.
    • Als bij het inschakelen van een groep de aardlekschakelaar weer uitvalt, dan dient deze groep uitgeschakeld te blijven, waarna de aardlekschakelaar weer wordt ingeschakeld. 
    • De defecte groep of elektrisch apparaat dat is aangesloten op deze groep, dient door een installateur te worden gerepareerd. Gaat het om de zonnepanelengroep, neem dan contact op met onze klantenservice.

    Blijft de installatie ook bij ingeschakelde aardlekschakelaar spanningsloos, dan het energiebedrijf inschakelen. 

     

    Wat te doen bij een storing?

    Maak een foto van de groepenkast en van de omvormer en mail deze naar service@365zon.nl of stuur de foto (en je postcode en huisnummer) via Whatsapp naar ons telefoonnummer 085 3037260.

    Waarom moet ik een foto van mijn groepenkast maken bij een storing?
    Aan de hand van die foto kunnen we beoordelen hoe we de storing zo snel mogelijk voor je op kunnen lossen.

    Staat de schakelaar van de zonnepanelen (met PV sticker) omlaag?

    Zet deze dan omhoog en check bij de omvormer of de storing verholpen is.

  • Hoe kan ik mijn groepen controleren en testen?

    Controle

    Controleer 2x per jaar de werking van de aardlekautomaten / aardlekschakelaar(s) voor een veilig gebruik van uw elektrische installatie. 

    Testen

    Druk de testknop (T) in.

    Schakelt de desbetreffende gschakelaar uit?

    JA: schakelaar in orde, je mag de schakelaar weer inschakelen.

    NEE: schakelaar niet in orde, neem contact op met onze klantenservice

    Let op!

    1. Elektrische apparatuur zoals klokradio's en dergelijke eventueel opnieuw instellen.
    2. Aardlekschakelaars, aardlekautomaten, veilighedenlastscheiders en andere fijnmechanische apparaten zijn gevoelig voor bouwstof (clement, beton enz.). Wij adviseren u tijdens de bouw en verbouwing, de installatie stofvrij af te dekken.